Welkom in groep 5/6!

In onze groep zitten 20 heerlijke kinderen waar wij elke dag mee mogen werken! We zijn dit jaar gestart met de Gouden Weken; d.m.v. leuke spelletjes, veel samenwerken en energizers leren we elkaar goed kennen en maken we samen een fijne sfeer.

Al snel in het jaar gaan we aan de slag met verschillende thema’s. Samen onderzoeksvragen bedenken en bronnenonderzoek doen is een belangrijk onderdeel van het werken met thema’s. Maar ook op andere momenten wordt er samengewerkt middels coöperatieve werkvormen. Tijdens de rekenles bijvoorbeeld, of bij het begrijpend lezen. Op die manier werken we aan een open sfeer en ontstaat er onderlinge waardering bij de kinderen. De Kanjerlessen leveren daar ook een positieve bijdrage aan.

Naast het werken met thema’s zijn we ook dagelijks aan het rekenen, spellen en lezen. Duizendtallen, breuken, persoonsvorm, samenvatten, het komt allemaal aan bod.  Daarnaast gaan we op dinsdag gymmen, hebben we muziekles en maken we ook creatieve dingen! En zo komen we de week samen heel goed door 🙂

juf Margreet en juf Elske

*********************************************************************************************************

maart 2018

Wat is er weer veel gebeurd! Zo hebben negen kinderen van groep 5/6 meegedaan aan het voetbaltoernooi. En ook al verloren ze alle wedstrijden; ze hadden veel plezier en bleven de moed erin houden. Heel knap!

Ondertussen zijn we met de klas een nieuw thema gestart; “Onder Water”. We hebben veel geleerd over de oceanen en hun bewoners, maar daarover later meer…

De kinderen van groep 5 zijn druk bezig met het oefenen van de tafelsommen, want die zijn heel handig bij het uitrekenen van een heleboel andere sommen ook! Groep 6 is veel aan het oefenen met de werkwoorden; hoe vervoeg je nu de persoonsvorm als de zin in verleden tijd staat?!?

Ten slotte hebben we deze maand ook nog het Paasfeest gevierd en dit keer deden we dat met heel Velserbroek. Wat een feest!

*********************************************************************************************************

februari 2018

Donderdag 23 februari was het zover: de Olympische winterspelen op het Anker gingen van start.

Onze groep heeft zich 6 weken lang verdiept  in het ontstaan van de spelen bij de oude Grieken, in de sporten die gespeeld worden in de winter en in de werking van het lichaam bij het beoefenen van de sport.

De hele klas heeft zich daarna voorbereid op de organisatie van de spelen bij ons op school. Uitnodigingen, posters, medailles, een podium, een olympische vlam, alternatieve winterspelen, de openingsceremonie met dans, ontsteken van de vlam en vlaggenparade; alles is door hen zelf gemaakt en bedacht. Wij als leerkrachten dachten mee en begeleidden hen bij het schrijven, vinden van oplossingen, opzetten van structuren en plannen en het uitwerken ervan.

het olympisch vuur is ontstoken

de resultaten worden bijgehouden. Lastig, in de kou en wind!

in het heetst van de strijd: Marleen en Thomas aan het werk tijdens de Biathlon.

Klaar voor de start……. moeder en zoon in actie!

Een spannende strijd bij de shorttrack!

De scorelijst

Bobsleeën: de bochten zijn het gevaarlijkst!

de omgekeerde wereld: op de spelen leren schaatsen… 🙂

Curling: een pittenzak gooien en vegen maar!!

Rebecca hangt het eremetaal om de winnaars

Er waren vele sporters aanwezig op de spelen, variërend van 2 tot 70 jaar. Biathlon, schaatsen, bobsleeën, curling, aan alle spelen werd op fanatieke wijze deelgenomen. Maar, zoals Aron en Mirjam de deelnemers voorhielden tijdens de opening: bij de spelen hoort excelleren, sportiviteit en respect voor elkaar. En dat was te merken! Het was een super gezellige en geslaagde middag! Wat ons betreft verdient elke leerling een gouden medaille! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*********************************************************************************************************

december 2017

O, o, o, wat was het weer een feest vanmorgen! Veel kinderen hadden zich vermomd als Piet, er waren ook een paar hulpsinterklaasjes en natuurlijk twee echte pieten en een echte Sinterklaas! In de hal hebben we gezongen, Sint verteld over boten, schepen, de VOC en stuurboord en bakboord…

Daarna in de klassen verder feest vieren. In de bovenbouw hadden de kinderen prachtige surprises gemaakt en mooie gedichten geschreven. En daarna door naar pietengym!

**********************************************************************************************************

november 2017

Vorige week vrijdag hadden we in de hele school weer feest; juf Margreet is al 25 jaar juf! Juf wilde dat graag met de hele school vieren; van blije kindergezichten wordt juf Margreet ook blij :). Daarom had ze Drum4Fun uitgenodigd om djembe workshops te geven. Aan het eind van de dag voerden de kinderen een fantastische voorstelling op!

Deze week werken we weer hard verder, o.a. aan ons thema over schepen en de haven. Daarom gingen we vandaag naar SHIP; de expositie midden op de sluizen. We kregen veel informatie over verschillende boten en schepen (weet u wanneer je het een boot en wanneer een schip noemt?!?). Daarna werden we door de expositie geleid; we zagen hoe de sluizen werken en hoe ze groter worden gemaakt. Dat is een project met een lange adem…

**********************************************************************************************************

oktober 2017

Het nieuwe is er al even af, het eerste thema (“we maken een voorstelling”) zit er al weer op en de herfstvakantie ligt alweer achter ons. Rekenen, spelling, er moest een toneelstuk over Pietje Bell geschreven en gespeeld worden en zo vulden de dagen zich. En ze zijn nog steeds gevuld, nu met een nieuw thema; “wij maken een prentenboek” , waarbij de kinderen veel leren over boeken, maar ook over schepen en de haven!

Hieronder een paar foto’s waar de kinderen boeken over schepen bekijken; welke boeken zijn nu geschikt voor kleuters, welke voor de leeftijd van onszelf en welke voor volwassenen. Waar zie je dat aan? Een activiteit die we in de eerste week deden, om ons te oriënteren op het thema. Verder hebben de kinderen nagedacht over alles wat ze al weten over boeken schrijven en schepen/ de haven, maar ook welke vragen ze nog hebben. We hopen al die vragen de komende tijd te onderzoeken, zodat we over een week of vijf heel veel antwoorden hebben.

Daarnaast zijn we met rekenen bezig met de tafels; de tafel van 9 is net weer geoefend, maar de kinderen krijgen ook regelmatig huiswerk mee om weer even extra te oefenen. Klokkijken is in groep 5 ook een pittig onderdeel van rekenen; analoog en digitaal wordt veel geoefend! Met spelling zijn vooral de regels van de lange en de korte klank (molen/ mollen) een uitdaging.

Onze groep houdt ook ontzettend van bewegen; daarom rennen we regelmatig een rondje om de school, doen we even de pinguïndans en genieten we van het uur gymmen! Laatst gingen we stoeien bij gym; zie de foto’s hieronder :).

 

**********************************************************************************************************

Juni 2017

We hebben heerlijke weekenden gehad en al hele zomerse dagen op school! Maar we zijn blij dat we nog even aan de slag kunnen met ons laatste thema! Vandaag hebben de kinderen van groep 5/6 al hun zintuigen gebruikt in een nagemaakt restaurantje in de klas (zie de foto’s hieronder). Ook hebben we nagedacht over een keer dat we zelf ergens in een restaurant waren. Hierdoor komen we er met elkaar achter wat we al weten over in een restaurant eten, en vooral, wat er allemaal nodig is om zelf een restaurant te kunnen runnen! U hoort hier gauw meer over.

Natuurlijk zijn we ook bezig met de cito-toetsen, spreekbeurten en een vaderdagcadeau. Daarnaast zijn we bezig wat een beetje faalangst met je kan doen, hoe je daar last van kunt hebben. En natuurlijk wat ons helpt om er mee om te gaan!

Wonderlijk gemaakt stond vorige week op het programma. We leerden dat als je groeit (en dat doet ieder op eigen tempo) er ook bij hoort dat je steeds zelfstandiger wordt. We deden de ‘hoe zelfstandig ben jij-test’ en kwamen erachter dat als je vaker zelfstandig dingen onderneemt, je ook moet weten en aangeven wat je wel en niet wilt. Met het vakkenspel (vier vakken, vervelend/niet vervelend, verdacht/niet verdacht) kwamen er allerlei situaties aan de orde waarin kinderen moeten aangeven wat ze wel en niet willen. We oefenden ook hoe we dat met stevig staan en een duidelijke stem kunnen aangeven. Waardevolle lessen die de kinderen ook erg interessant vinden.

*********************************************************************************************************

Mei 2017

Na een heerlijke meivakantie zijn we deze week weer met goede moed begonnen! Maandag startten we met een mooie weekopening over Feest vieren! We zijn begonnen met het schoolbrede thema ‘Wij vieren feest!’. En daar hebben we alle reden toe! In de bijbel leren we dat God ook feestdagen heeft bedacht om rust te nemen, blij te mogen zijn, bijzondere dagen te herinneren en te genieten met elkaar. In groep 5/6 hebben we daar deze week over nagedacht. Welke feesten herinner je je goed, hoe was dat en welke details weet je er nog van! In een drieluik hebben de kinderen hun herinneringen opgeschreven. Daarnaast kijken we naar de feesten in de komende maand. Met een kalender met alle feesten van alle godsdiensten, zoomen we steeds in op een feest van een andere godsdienst. We kijken hoe andere gelovigen feest vieren en wat de gebruiken daarbij zijn. Van sommige godsdiensten en feesten hebben de kinderen wel eens iets gehoord, maar we leren toch wel veel nieuws hierover deze weken!

Ondertussen leren we moeilijke tafels uit ons hoofd, leren we best wat topografie en zijn we de kanjertraining aan het afronden. De komende tijd gaan de kinderen ook spreekbeurten houden, soms best spannend maar vooral heel interessant.

We hebben natuurlijk ook een mooi moederdagcadeau gemaakt, want bij een feest hoort ook een cadeau!

****************************************************************************************************************************

21 april

Vandaag met groep 5/6 en groep 7/8 naar het strand van IJmuiden geweest om heerlijk te bewegen! We begonnen met het dansen van de Okido en daarna gingen we (met spandoek en al) langs het bootcampen, slagballen en trefballen. Na de lunch een gezellige spelletjesmiddag vol met weerwolven en ‘Ik hou van Holland’! Met een heerlijke oranje traktatie tot slot was het een topdag! Fijne meivakantie allemaal en een fijne koningsdag!

****************************************************************************************************************************

30 Maart 2017

Donderdag was het dan zover, we gingen naar het sterrenkundig museum Sonnenborgh in Utrecht! Onderweg ernaartoe kwamen we al veel themawoorden tegen. Luchtverkeerstoren, luchthaventerminal, helikopers en passagiersvliegtuigen. In het park hoorden we een specht kloppen en floten de vogels. Maar wij wilden hoger en hoger vliegen en dat gebeurde in het museum! In de oudste collegezaal van Nederland zagen we wat je ziet als je steeds hoger vliegt. Van de stad,  het land, Europa, de aardbol, de maan, de andere planeten, de zon en het sterrenstelsel de Melkweg. We hoorden over wat je nodig hebt om te kunnen leven op een planeet en dat dat op dit moment toch echt alleen op de aarde kan. We hoorden veel over hoe het zit met het draaien van de planeten om de zon en om zichzelf. Ook keken we naar films over hoe de planeten er echt uitzien van dichtbij en hoorden we dat sommige planeten enkel uit gassen bestaan. Daar zullen we dus nooit een vlag op kunnen planten. De grootste ontdekking was wel dat we planeten vanaf de aarde prima kunnen zien. Hele felle sterren zijn meestal een planeet. In een koepel zagen we alle planeten en ook hoe deze ten opzichte van de aarde bewegen. We waren heel enthousiast!

Natuurlijk keken we ook door de telescoop en hebben we onze eigen planeet ontworpen! Deze heeft u vast thuis kunnen bewonderen.

We hebben genoten, de kinderen en de juffen!

 

Maart 2017

We zitten dit thema midden in een filmstudio. Natuurlijk leren we heel veel over het thema ‘Ik vlieg hoger en hoger’; over hoe het vliegen eigenlijk begonnen is en hoe ver we tegenwoordig kunnen vliegen, tot helemaal in de ruimte.

Daarnaast doen we ook ervaring op met het maken van een stop motion filmpje. We doen onderzoek naar verschillende vliegmachines zoals een luchtballon, een helikopter en een gevechtsvliegtuig. Deze maken we op schaal na en de vliegmachines zijn te zien in een filmpje! Op de Vlieg es in van 6 april gaan alle stop motion filmpjes in première. 30 maart gaan we met onze klas ook op excursie, natuurlijk passend bij het thema.

Naast het thema werken we ook hard aan de gewone vakken, breuken en cijferend vermenigvuldigen bij rekenen, het oefenen van spelling en in groep 6 ook al werkwoordspelling, topo en atlasvaardigheden en nog veel meer. We bekijken in de klas ook bijna dagelijks het nieuws van de dag, zodat we soms een goed gesprek hebben over een actueel onderwerp, zoals bijvoorbeeld de verkiezingen of droogte en honger in Afrika.

De kanjertraining gaat ondertussen gewoon door, deze weken hadden we het over kritiek geven en ontvangen. We doen ook veel spelletjes waarmee we ons EQ willen vergroten. Hoeveel emoties zijn er wel niet en hoe ervaren we dat zelf. Mooie gesprekjes, met steeds een ander klasgenootje.

*********************************************************************************************************

Januari 2017

We zijn alweer volop bezig met ons nieuwe thema ‘Ik voorspel het winterweer’. Daarbij kijken we natuurlijk naar wat voor weer het is en hebben we zelf meetinstrumenten gemaakt en invulgrafieken (die heten ook wel infographic’s). We leren al veel over de poolklimaten, de ijstijd en over hoe het weer zich vormt. Natuurlijk gaan we ook weer op onderzoek uit dit thema. In twee- en drietallen gaan de kinderen komende tijd weerexpert worden. Ze onderzoeken een weertype, stellen eigen onderzoeksvragen over dat weer, zoeken naar de extreme varianten en naar oorzaken en gevolg van hun weertype. Deze informatie kunnen we goed gebruiken in ons meteorologisch instituut (het weerstation). Kinderen gaan daar per week het weer monitoren en een voorspelling doen. Elke week presenteert een groepje dat op vrijdag aan de rest van de klas. Want ja, is dit nu een koude of natte winter of is het eigenlijk heel gemiddeld?? Op de foto’s onder dit stuk ziet u dat we buiten het echte winterweer hebben bekeken en binnen bezig zijn met de infographic’s. In de krant en in het jeugdjournaal komt ons thema ook dagelijks langs, dat houden we natuurlijk goed in de gaten!

Ondertussen doen de kinderen deze weken de boekentassen. Ze vertellen door middel van meegebrachte spulletjes over hun boek en we praten er daarna in de kring over na. Het is mooi om te zien hoe de kinderen hun mening vertellen en andere kinderen overtuigen om een boek te gaan lezen!

Sinds een paar weken heeft Juf Lara afscheid genomen van onze groep, ze gaat nu op een andere school stage lopen. Juf Inge is nu bij ons om op maandag, dinsdag en woensdag stage te lopen. Dat vinden we natuurlijk heel erg leuk!

Ondertussen gaan de ‘gewone’ vakken natuurlijk ook gewoon door; muziekles van juf Marianne, kunstzinnige vorming van juf Ludie, gymmen en theetijd op vrijdagmiddag, we genieten volop 🙂

**********************************************************************************************************