Hallo allemaal!

Wij van groep 3/4 hebben een gezellige klas en willen graag veel leren. Op maandag, dinsdag en woensdag hebben we juf Diana en op donderdag en vrijdag is juf Lizette er.

Hieronder vertellen we een aantal dingen die we dit jaar gaan leren.

De kinderen van groep 3 leren eerst een boel losse letters lezen en al snel lezen ze steeds meer woorden, zinnen, verhalen en hele boeken! Bij schrijven oefenen we eerst veel figuren,  vormen en cijfers, maar na het eerste boekje gaan we de echte aan-elkaar letters leren. Met rekenen zijn we aan het begin veel aan het tellen. Met de verliefde harten, splitsbloemen en tweelingen leren we eerst rekenen tot 10 en later sommen tot 20. In groep 4 zijn spelling en begrijpend lezen nieuwe vakken voor de kinderen. Natuurlijk kunnen ze al best veel woorden schrijven maar in groep 4 leren we echte spellingregels.

Na de herfstvakantie starten we in groep 4 met Nieuwsbegrip. Elke week zijn de kinderen weer benieuwd naar het onderwerp van de tekst bij Nieuwsbegrip. Tijdens zo’n les praten we veel met elkaar, we noemen dat ‘hardop denken.’ Bij schrijven gaan de kinderen in groep 4 hoofdletters leren en na de herfstvakantie nemen we afscheid van ons schrijfpotlood en gaan we met nieuwe pennen schrijven! Rekenen in groep 4 gaat over sommen tot en met 100. Ook gaan we x-sommen leren. Met taal leren we mooie zinnen maken, leren we over lidwoorden, naamwoorden, bijvoeglijk naamwoorden en nog veel meer! We werken dan met een boek of een werkboek, maar vaak hebben we een taalles die bij ons thema past. Op vrijdag hebben we gym in de grote gymzaal, dat vinden we erg leuk.

Verder leren we heel veel van thema-lessen. Die zijn steeds weer anders… Ben je benieuwd waar we nu over werken? Kom dan eens een kijkje nemen bij ons in de klas!

Ook proberen we geregeld een stukje op de website te zetten.

groetjes van groep 3/4.

 

*********************************************************************************

2017/2018 maart

Zee-aquarium

We zijn alweer een paar weken aan het werk over het thema “onder water”. In groep 3/4 werken we over het zee-aquarium. Hieronder vertellen 2 leerlingen uit groep 4 wat zij tot nu toe geleerd hebben:

Ons thema is onderwater.

We hebben een goudvis gekocht en hij heet Jan!

Groep 4 heeft het over de Clownvis gehad en we hebben het nu over de zeester en de rog. Sommige vissen zwemmen in scholen. Sommige vissen zijn levend barend zoals Dolfijnen. Vissen hebben schubben en kieuwen. Haaien komen uit een eikapsel.

Dat heeft de klas geleerd!

Door Liv en Isa

Sealife:

Afgelopen dinsdag zijn we in Scheveningen naar een echt zee-aquarium gegaan, Sealife. Het was erg leuk en we hebben veel geleerd. Hier vast 2 foto’s, maar meer foto’s volgen nog!

*********************************************************************************

februari 2018

Het laatste bericht is alweer een tijd geleden. Dus hoog tijd om u/ jullie weer eens iets meer te vertellen over waar we in onze groep allemaal mee bezig zijn.

De afgelopen weken hebben de kinderen van alles geleerd over het thema: De Brandweer. Wat hebben we het leuk gehad. Er is zelfs een échte brandweerwagen op school geweest!

 

In de bouwhoek werden kazernes gebouwd en in de themahoek werd de centralist vaak gebeld en die schakelde dan de de brandweer in voor: een brand, een verkeersongeval, een kat in de boom.

 

Naast het werken met het thema wordt er nog veel meer in de klas gedaan.

Zo wordt er iedere dag gerekend. In groep 3 zijn we bezig met sommen tot 20 (het gaat vooral om het begrijpen van plus en min) en splitsingen tot 10. Ook hebben we bekeken hoe iets er van bovenaf uitziet en hoeveel je voor iets moet betalen. Handig als je iets van je zakgeld wilt kopen.

In groep 4 hebben we met verhoudingstabellen gewerkt. Een mooie vraag voor de kinderen was: Er moeten spiesjes getrakteerd worden in onze klas. Voor ieder kind 1. Op een spiesje zit: 1 tomaatje, 2 stukjes kaar, 3 plakjes komkommer en een half plakje worst. Wat heb ik nodig voor 20 spiesjes? De kinderen gingen fanatiek aan de slag. Ook werken we hard om de sommen tot 100 geautomatiseerd te krijgen en we zijn de tafels aan het oefenen. Tot nu toe kennen de kinderen de tafels van 10 en 2 al (en sommigen de tafel van 5). Komende periode gaan we verder met de tafels van 5, 3 en 4.

Bij spelling hebben we in groep 4 woorden van de afspraken -eeuw, -ieuw, -uw geleerd en woorden met een -d op het eind. Ook woorden met f of v zijn volop aan bod gekomen. Lastig te horen welke je moet gebruiken. De komende tijd gaan we veel oefenen met het schrijven van woorden van allerlei afspraken door elkaar heen. Want dat is soms nog best lastig.

In groep 3 gaan de kinderen steeds meer boeken lezen. En dan niet meer boeken met af en toe een woordje, nee er worden al hele teksten gelezen. Wat een knappe kinderen hebben we in groep 3. En in groep 4 ook. In groep 4 worden de boeken verslonden. Wat kunnen die kinderen heerlijk lezen. Ze genieten er écht van.

Naast al dat leren doen we ook anderen leuke dingen. Tijdens de kanjerles hebben we flink in de knoop gezeten. Met wat witte petten lukte het de meeste groepjes prima om weer uit de knoop te komen. Hoewel groep 4 er zó’n flinke knoop van had gemaakt, dat we na 10 minuten maar zijn gestopt.

 

 

Op het schoolplein is een heuvel gekomen. Je kunt er erg goed vanaf glijden en het is ook leuk om dat met 2 of 3 kinderen op elkaar te doen. Af en toe zijn we even alleen buiten en hebben we de hele heuvel voor onszelf! Dat is fijn.

 

 

 

 

 

********************************************************************************

Wat een creatieve kinderen (maandag 18 oktober)

Op de studiedag van 6 december kregen we als team een workshop over creativiteit. Erg leuk en dus goed bruikbaar om eens met de klas te doen.

Nadat we vorige week hadden nagedacht over hoe een kerstboom eruit ziet of eruit zou kunnen zien, hebben we er vandaag 1 gemaakt.

De kinderen kregen de opdracht om een kerstboom te maken met wat we in de klas hebben in 20 minuten. De enige voorwaarden waren dat ze niet mochten knippen en geen knutselpapier mochten gebruiken. Een aantal tweetallen gingen gelijk aan de slag. Andere tweetallen begonnen fanatiek en stelden hun plan al vrij snel bij, omdat het niet lukte. Weer anderen begonnen en keken later bij anderen om hun werk met nieuwe ideeën uit te breiden. Het was geweldig om te zien.

*********************************************************************************

Uitje Scheepvaartmuseum

Dinsdag 14 november zijn we naar het scheepvaartmuseum geweest. We weten nu al veel meer over het werken op een schip.

We zijn begonnen met wat drinken en fruit in een super mooie hal. Het hele plafond is van glas en lijkt wel wat op een kompas.

 

Daarna gingen we het schip op. We hebben gezien waar de kapitein slaapt en we hebben in een hangmat van de matrozen gelegen. We weten dat bakboord links is en stuurboord rechts. We weten wat piraten op een schip aten. We weten waar de matrozen naar de wc moesten en dat ze hun billen afveegden met een touw, dat ze vervolgens in de zee afspoelden. En natuurlijk hebben we nog heel veel andere dingen geleerd en gezien.

U bent vast wel bekend met de uitdrukking: Op de valreep. We hebben geleerd dat die alles te maken heeft met deze latjes aan het schip. Dit is namelijk de valreep.

In het ruim mochten we nadat we over allerlei kisten en vaten waren geklommen ook nog touw trekken.

Het was een super gezellig en leerzaam uitje!!

*********************************************************************************

Oktober

Wat een gezellige maand was oktober! Zo hebben we natuurlijk de feestweek gehad, waarin we ontzettend veel leuke dingen mochten doen. De laatste dag van de feestweek hebben we de hele dag druk geoefend om een mooi optreden te kunnen verzorgen voor heel veel ouders. Leuk dat er zoveel ouders kwamen kijken! We hebben gezellige momenten met elkaar gehad en het was leuk om eens op een andere manier met elkaar bezig te zijn in de klas en zo iedereen nog beter te leren kennen.

Na de feestweek gingen we natuurlijk weer hard aan de slag. Groep 3 heeft alweer heel veel nieuwe woorden geleerd en had het eerste werkboekje van Veilig leren lezen alweer klaar. Wat hebben ze er hard in gewerkt. Groep 4 heeft gewerkt aan nieuwe spellingsregels en met rekenen leren ze al echte keersommen.

Tijdens het thema over het theater hebben we als afsluiting zelf ook een poppenkastvoorstelling mogen geven. De kinderen van groep 1/2 kwamen bij ons in de klas en mochten kijken naar het verhaal over de Gruffalo. Soms best wel een beetje spannend, maar wat konden de kleuters al goed luisteren.

De laatste middag van het thema mochten wij zelf ook naar het theater. Gelukkig hoefden we niet ver te reizen want het was gewoon in onze eigen school. De kinderen van groep 5-8 hadden een heus theater ingericht, compleet met garderobe, begeleiding naar de stoel (met stoelnummer!) en een pauze met hapje en drankje. Erg leuk om te zien hoe serieus de kinderen hiermee aan de slag gingen.

Inmiddels zijn we alweer begonnen aan een nieuw thema: Wij varen op een schip. Het is de bedoeling dat we in het thema meer leren over hoe het er op een schip aan toe gaat. Dat doen we door ook over piraten te werken die natuurlijk hard moesten werken aan boord van een schip. Op dinsdag 14 november hopen we zelfs een echt schip te bewonderen in het scheepvaartmuseum in Amsterdam. We hebben er erg veel zin in!

*********************************************************************************

Thema en ander nieuws September 2017

De afgelopen weken en de komende weken werken we over het thema: Ik ga naar het theater! In onze klas hebben we een theater dat steeds meer vorm krijgt. We hebben al een aantal stoelen met stoelnummers, een kassa met toegangskaartjes, een affiche, een poppenkast, gordijnen. De komende weken gaan we het spel in de theaterhoek nog verder uitbreiden. Er komt nog een kapstok, de kinderen gaan zelf kaartjes schrijven. En waar we verder nog aan toe komen en vragen over hebben. Ons bezoek aan het theater heeft ons in ieder geval goed geholpen om ons theater nog echter te maken. We mochten een kaartje kopen, de foyer bekijken, de jassen naar de garderobe brengen, op het balkon zitten, op het podium staan. Ook hebben we gezien waar de orkestbak is en waar de artiesten zich omkleden. Het was een zeer leerzaam uitje.

 

Naast de theaterhoek hebben we ook een poppenkast. Hier oefenen de kinderen een poppenspel, dat ze aan het eind van de hoekentijd in het theater mogen laten zien.

 De kinderen kleien over het theater en ze tekenen er over.

We werken in groep 3/4 niet alleen aan het thema. Ook leren de kinderen steeds meer nieuwe woorden en letters in groep 3 en oefenen ze daarmee. In groep 4 schrijven we zinnen en hebben we raadsels gemaakt. Er wordt gepuzzeld, we spelen rekenspelletjes (het liefst zo vaak mogelijk), we leren in groep 4 hoe we de woorden moeten schrijven. Ook horen we verhalen uit de bijbel en zingen we bijbelse liederen.  De verhalen gingen de afgelopen tijd onder andere over de schepping, de toren van Babel en Abraham. Over Abraham zullen we de komende weken nog meer gaan horen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komende week zullen we vooral druk zijn met de festiviteiten rond ons 25 jarig bestaan!! We gaan allemaal leuke dingen beleven.

*********************************************************************************

2016/2017

Thema ‘Ik vlieg’ uitje naar Schiphol – 16 maart 2017

Ons nieuwe thema vinden we super interessant en we zijn ook al op ‘excursie’ geweest! Op Schiphol hebben we van alles bekeken en gedaan. Nu hebben we nog meer ideeën voor onze vliegtuighoek.

Met de auto gingen we naar Schiphol. Onderweg vlogen er al vliegtuigen over ons heen die net waren opgestegen of gingen landen. Toen we aankwamen in de grote hal, Schiphol Plaza, liepen we naar een winkel waar we allemaal een rugtasje kregen. Daar zat een Schiphol-speurtocht in en zo kwamen we op een heleboel plekken en leerden en zagen we nieuwe dingen.

Op het panoramaterras hielden we pauze en daar stond een vliegtuig waar je in kon! Verder kon je vanaf die plek ook een heleboel echte vliegtuigen zien.

Heel veel dank aan alle moeders die mee waren als begeleider! We hebben genoten!

*********************************************************************************

Thema ‘In het verkeer’ bijna afronden – februari 2017

We zijn alweer bijna aan het einde van dit leuke thema. Vanmiddag gingen we in het speellokaal van alles oefenen wat nog met dit thema te maken heeft, zoals oversteken oefenen en voorrangsborden ‘lezen’. Als je een hesje om had was je een auto of een fietser en anders was je een voetganger. In de klas hebben we ons verkeers-ganzenbord nog een keer uitgeprobeerd.

*********************************************************************************

Thema ‘In het verkeer’ – januari 2017

We werken nu over verkeer en van alles wat daar mee te maken heeft. We begonnen het thema met een wandeling en wat hebben we toen veel verkeersborden, kruispunten en strepen op de weg gezien. In de klas leerden we nog meer over verkeersborden, wat er gebeurt als je je niet aan de verkeersregels houdt en we hebben ook heel precies gekeken naar wat er allemaal op een rijbewijs staat. We zijn in de klas een politiehoek aan het inrichten. We zijn ook bezig met het zelf ontwerpen van een wegennet. Zelf hebben we nagedacht over wat we allemaal nog meer willen leren bij dit thema, hopelijk krijgen we antwoorden op al onze vragen…

*********************************************************************************

Een lokaal zonder meubels op woensdag en feest op vrijdag

Woensdag hadden we een drukken dag, eerst gewoon nog werken en toen de juffen helpen met opruimen. Alle tafels en stoelen moesten naar de gang. Ook alle kasten moesten leeg en de klas. we hadden dus een klas zonder meubels maar wel met allemaal losse spullen. We hebben met juf Inge en juf Diana nog spelletjes gedaan als afscheid. Juf Inge gaat na de vakantie naar groep 5/6 en juf Diana gaat met zwangerschapsverlof.

Donderdag hadden we een beetje een rommel-dag. Eerst lang buitenspelen omdat de nieuwe meubels kwamen, daarna werken en later helpen om de klas weer een in te richten.

Vrijdag was de klas helemaal ingericht en vierden we feest. Juf Nienke was al een tijdje terug jarig geweest en vierde haar verjaardag nu met de klas. Aan het einde van de middag ook nog een Kerstviering samen met de hele school en heleboel papa’s, mama’s, opa’s, oma’s en andere gasten. Wat was het een gezellige dag! Tot in 2017, geniet van de Kerstvakantie!

*********************************************************************************

Knutselen voor kerst

We zijn alweer druk bezig met de knutsels voor kerst. Wat is het leuk om te zien hoe goed groep 4 nog weet hoe ze moeten borduren. Terwijl de meeste kinderen het vorig jaar met kerst voor het eerst en het laatst hebben gedaan. Naast het borduren van de sterren, wordt er ook druk gewerkt aan een kerststal, een kerstraam en een kerstboom.

*********************************************************************************

Wonderlijk gemaakt ‘Je eigen lichaam’ (9 december)

Deze week hebben we ons thema afgerond en werken we nu al een klein beetje over Kerst. Ook hebben we in deze week weer een les ‘wonderlijk gemaakt’ gedaan. Het ging over je eigen lichaam; alle lichaamsdelen en ook over de lichaamsdelen die privé zijn. We hebben gepraat over wanneer en door wie aanraken fijn is en wanneer juist niet en dat als je een ‘nee-gevoel’ hebt je dat duidelijk moet en mag zeggen.

3-1

*********************************************************************************

Sinterklaas op school

Op maandag 5 december is Sinterklaas bij ons op school geweest. Omdat piet een behoorlijk zeer been had, hebben we in de klas nog even bij het röntgenapparaat gekeken of hij niets gebroken had. Dit bleek wel het geval, maar op school konden we niet écht gipsen. Daarom hebben we het been maar even verbonden en is piet aan het eind van de ochtend naar het ziekenhuis gegaan voor gips.

 

 

Het was een super gezellige dag en  we hebben hele mooie cadeaus gekregen. We hebben namelijk voor de hele klas kapla gekregen en spullen om buiten te spelen. 2 Springtouwen en een bal. Bedankt Sint!!

*********************************************************************************

Thema ‘Ik zit in het gips’ (17 november)

Vorige week mochten we op bezoek komen in de gipskamer van Spaarne Gasthuis in Hoofddorp. Van ons allemaal werd een arm ingegipst! In de klas hebben we onze eigen ‘gipskamer-hoek’ maar het was heel leuk en leerzaam om in een échte gipskamer te zijn.

img_4023 img_4024 img_4025

We hebben dus gevoeld hoe het is om een arm in het gips te hebben, we waren nu ook erg benieuwd hoe het voelt om een been in het gips te hebben. Echt gips hebben we daar niet voor gebruikt, we hebben elkaars been namelijk gespalkt, net zoals het vroeger ging toen er nog geen gips was. Met onze gespalkte benen hebben we in het speellokaal gymspelletjes gedaan. We merkten dat het echt wel lastig is om dat te doen wanneer één van je benen niet kan buigen.

img_6654 img_6657 img_6658

*********************************************************************************

De lampions zijn klaar, Sint Maarten, kom maar op!

In de klas werken wij over de gipskamer. Met deze techniek heb je een beetje hetzelfde effect als met gips. Nat maken (insmeren met lijm), opplakken en droog laten worden, want dan wordt het hard. We wensen iedereen een heel gezellig Sint Maarten.lampion(Denk de foto even andersom)

*********************************************************************************

Thema ‘Ik zit in het gips’ (4 november)

We hebben al veel geleerd tijdens ons nieuwe thema! Ook hebben we al een gipskamer-hoek ingericht en hebben we een röntgenapparaat nagemaakt. Zo kunnen we naspelen hoe het gaat wanneer je iets gebroken hebt. Vandaag hebben we gezien en geleerd hoe ‘ingipsen’ met kalkgips gaat en welke spullen daar allemaal voor nodig zijn.

gipsen4nov-3 gipsen4nov-13 gipsen4nov-15 gipsen4nov-17 gipsen4nov-20

*********************************************************************************

Letterdozen (2 november)

Vandaag zijn we begonnen met de letterdozen. Omdat we net het woordje koek hadden geleerd, zijn we daarmee begonnen. Daarna mochten de kinderen zelf woorden bedenken en maken. Wat kunnen ze dat al goed! De ‘vieze’ woorden hebben we maar even weggelaten.

letterdoos-isa

letterdoos-liv

 

*********************************************************************************

Nieuwe gymtassen

Dinsdag 4 oktober is Juf Ludie bij ons in de klas geweest. Ze heeft ons allerlei kunstwerken laten zien van Mondriaan en daarna mochten we zelf aan de slag op onze nieuwe gymtassen. Eerst hebben we tape op de tassen geplakt, zodat we wisten waar we ogen, een neus en een mond moesten gaan schilderen en daarna hebben we de vlakken geschilderd. Binnenkort zijn ze te bewonderen aan onze kapstokken.

gymtassen-foto

*********************************************************************************

september 2016

In groep 3/4 werken we hard. Groep 3 heeft al de woorden: ik, maar, roos, vis, sok, aan, pen, en, teen en een geleerd. Dat zijn al een hoop letters. Ook zijn we druk bezig met tellen, vooruit en achteruit en tellen met sprongen van 2. En we verdelen hoeveelheden. De cijfers kunnen we al goed schrijven.
In groep 4 zijn we druk bezig geweest met sommen tot 20 en tellen tot 130. Ook het tellen met sprongen van 2 oefenen we. We zijn begonnen met spelling en kunnen de woorden met -eer, -oor of -eur schrijven. En woorden met 2 medeklinkers voor of achteraan hebben we geoefend. Een aantal hoofdletters kunnen we al schrijven en we hebben al een paar keer met nieuwsbegrip gewerkt. We bekijken, lezen en begrijpen dan een tekst en maken er vragen over.
Aan deze dingen werken we vooral in de ochtend. In de middag werken we aan ons thema. Tot de herfstvakantie werken we aan het thema: ik bespeel een instrument. We hebben eerst gekeken naar soorten muziek, soorten instrumenten, de concertzaal. En we maken natuurlijk zelf muziek. De vrijdag voor de herfstvakantie zullen we een concert ten gehore brengen. U bent van harte welkom.
img_3737 img_3738

 


Dit zijn de links naar de fotoalbums van onze groep:

Oppervlakte

Bibliotheek